Jak namalować dobry portret olejny.

Witam Państwa serdecznie. Chciałem pokazać jak namalować dobry portret olejny. Aby ukazać, najlepiej jak potrafię... gdzie leży "cała tajemnica malowania dobrych portretów", będę posiłkował się portretem Bohdana Smolenia, który namalowałem na specjalne zamówienie tuż po śmierci artysty. W sumie malowałem Pana Bohdana trzy razy dla różnych odbiorców w tym stacji telewizyjnej a także dla siebie. Jedna z wersji wisi w galerii obrazów w Łodzi.

A więc, do rzeczy:
Pierwsza bardzo istotna sprawa to wybór zdjęcia, nie może być przypadkowy… zdjęcie musi bardzo dobrze odzwierciedlać daną osobę. Dlatego też często portrety które maluje poprzedzam wykonaniem sesji fotograficznej danej osoby. Techniczne aspekty takie jak rozdzielczość odzwierciedlenie barwne to jasne, że musza być niemal idealne. Najważniejsze jest to co wyżej napisałem odzwierciedlenie charakteru danej osoby. Warto zwrócić uwagę na fakt, że dana osoba wygląda bardzo różnie na zdjęciach, czasem ta sama postać wygląda jak dwie różne osoby. Są to pułapki w jakie może wpaść portrecista, który maluje bez odpowiedniego rozeznania. Trzeba pamiętać, że malowanie portretów to nie łatwe zadanie.

Gdy mamy już to ”idealne zdjęcie” i przystępujemy do malowania (nie będę tu rozpisywał się o technikach malowania przygotuje w tej kwestii specjalny video tutorial) musimy a na pewno powinniśmy eliminować i osłabiać negatywne cechy i ułomności twarzy oraz podkreślać te pozytywne. Tutaj przykładem jest portret na którym widnieje Bohdan Smoleń oraz zdjęcie artysty z którego malowałem ten portret. Na zdjęciu artysta wydał mi się bardzo charakterystyczny niestety w jego oczach było widać ewidentne zmęczenie toczącą go chorobą. Wyeliminowałem to tak samo jak plastikowy kubek z pierwszego planu.  

Portret olejny Bohdan Smoleń, namalowany z poniższego zdjęcia


Zdjęcie z którego został namalowany powyższy portret



Zdjęcia obrazujące portret i zdjęcie z którego został namalowany.


Staram się zawsze stosować takie zasady malarstwa dzięki czemu moje portrety żyją i cieszą obdarowanych. Na moich portretach osoby portretowane nie tylko są idealnie podobne ale staram się odzwierciedlić ich osobowość. Niektórzy artyści twierdza że odzwierciedlają duszę… to już moim zdaniem jest przesada i takie rzeczy zostawiam duchownym.


Zamawiając portrety olejne w mojej pracowni możecie być Państwo pewni, że pod płaszczykiem „artystycznych niedopowiedzeń” niepowtarzalnego stylu nie będę próbował Wam wcisnąć niepodobnego do kota, gniota J zrobię po prostu kawał dobrej roboty.

Share this:

CONVERSATION

0 komentarze:

Prześlij komentarz